تاریخچه برند آدیداس (Adidas)

تاریخچه برند آدیداس (Adidas)

آدیداس از سال 1949 به‌ عنوان یک تولیدکننده برجسته کفش و پوشاک ورزشی در آلمان شروع به کار کرد و با علامت تجاری سه خط شناخته شده است. این شرکت همچنین به خاطر قراردادهای حمایتی معروف خود، از دریک رز ستاره‌ NBA و ستاره آرژانتینی فوتبال، لیونل مسی که در سال 2017 با آدیداس قرارداد مادام‌العمر امضا کرد، شهرت دارد. تاریخچه برند آدیداس روند رشد این شرکت و چالش‌هایی که در طول سال‌ها پشت سر گذاشته است را به‌ خوبی نشان می‌دهد. در ادامه این مطلب از شیکومد با داستان آدیداس از روز نخست تا امروز آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

تاریخچه برند adidas

نام آدیداس از کجا آمد؟

نام آدیداس از نام بنیان‌گذار آن آدولف (آدی) داسلر گرفته شده است. او از نام مستعار خود آدی و سه حرف اول نام خانوادگی خود داس برای ساخت نام آدیداس استفاده کرد. برندی که بعدها از مالکیت این خانواده خارج شد، اما نام خود را حفظ کرد.

تاریخچه برند Adidas

برند آدیداس در طول سال‌ها دچار تغییرات فراوانی شده تا به جایگاه امروزی خود در زمینه تولید و فروش کفش برسد. تقسیم‌بندی تاریخچه این برند به دهه‌های مختلف به شکل بهتر روند تغییرات آن را نمایش خواهد داد.

دهه‌های 1920 و 1930: سال‌های آغازین فعالیت

سال‌های اولیه فعالیت آدیداس به عواقب جنگ جهانی اول برمی‌گردد. خانواده داسلر به رهبری آدولف ("آدی") داسلر، در خانه مادرش و بهتر است بگوییم آشپزخانه وارد تجارت تولید کتونی شدند. نقطه عطف این برند در بازی‌های المپیک 1936 برلین بود، زمانی که ستاره دو و میدانی آمریکایی جسی اونز کفش‌هایی را پوشید که توسط آدی داسلر به او هدیه داده شده بود. این حرکت توجه بین‌المللی را به آدیداس جلب و زمینه را برای شناخت جهانی آن فراهم کرد.

دهه 1940: پس از جنگ جهانی دوم

این بخش از تاریخچه برند آدیداس را می‌توان دهه رقابت‌ها و اختلافات نامید. رقابت برادران داسلر و چالش‌های مربوط به جنگ جهانی دوم مشکلات زیادی را برای آدیداس ایجاد کرد، زیرا آدی و برادرش رودولف برای بازسازی شرکت داسلر دچار مشکل شدند. در سال 1948، شکاف شخصی بین برادران شدید و منجر به انشعاب در تجارت شد. شرکت رودی در نهایت به پوما تبدیل شد، در حالی‌ که آدی نام آدیداس را حفظ کرد.

تاریخچه برند آدیداس

دهه 1950 تا 1960: دهه رشد و نوآوری

آدیداس در دهه 1950 رشد ثابتی را تجربه کرد، زیرا بازیکنان فوتبال کفش‌های سبک وزن و باکیفیت این شرکت را انتخاب کردند. همچنین باید اشاره کرد که در همین دهه بود که آدیداس تصمیم گرفت تنوع کالای تولید خود را بالا ببرد و علاوه بر تولید کتونی در سال 1963 توپ‌های فوتبال برند خود را معرفی کرد. بعد از گذشت چهار سال نیز به تولید پوشاک روی آورد و صندل‌های این برند که از سال 1963 تولید می‌شوند هنوز طرفداران خاص خود را دارد. برای همین در تاریخچه برند adidas این دهه را دهه رشد و نوآوری می‌دانند.

دهه 1970 تا 1980: دهه چالش‌ها و رقابت

آدیداس به موقع برای المپیک 1972 مونیخ، زیر مجموعه جدیدی از محصولات خود را به نام Trefoil ارائه کرد. آدیداس که مدت‌ها در تولید کفش‌های ورزشی مسلط بود، در دهه 1970 با رقابت شدیدی مواجه شد، به‌ویژه از سوی برندهای نوظهوری مانند نایک. علیرغم یک قرارداد حمایتی با گروه رپ Run-D.M.C. در سال 1986، سهم بازار این برند در طول دهه 1980 کاهش یافت. درگذشت آدی داسلر در سال 1978 و آغاز دوره انتقال مالکیت باعث چالش‌هایی در این دهه از تاریخچه برند آدیداس شد. آدیداس در سال 1989 به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد و مالکیت خانواده داسلر بر این برند معروف جهانی به پایان رسید.

دهه 1990 تا 2000: تغییرات مالکیت و تصاحب

آدیداس در زمان برنارد تاپی که مدیر اجرایی فرانسوی این برند بود، بین سال‌های 1990 و 1993 با چالش‌های مالکیتی مواجه شد. با آمدن رابرت لوئیس دریفوس، این شرکت دستخوش تغییر دیگری در رهبری شد. در سال 1997، آدیداس گروه Salomon را خریداری کرد و از طریق برند TaylorMade وارد عرصه تولید محصولات ورزشی زمستانه و گلف شد. این شرکت در سال 2001 به Adidas-Salomon AG تغییر نام داد.

همچنین باید اشاره کرد که دهه 1990 که به‌ عنوان دهه مد شناخته می‌شود، آدیداس یک ژاکت سبز آبی و سفید تولید کرد. این ژاکت مخصوص دوران جدیدی را برای آدیداس رقم زد. در واقع دیگر کتونی آدیداس تنها یکه‌تاز میدان نبود و محصولات دیگر این برند چون ژاکت نیز به لیست خرید بسیاری افزوده شد.

سرگذشت آدیداس

دهه 2000: تغییرات و همکاری‌های تجاری معاصر

این بخش از تاریخچه برند آدیداس پر از فراز و نشیب‌های خاص خود بود و آدیداس چندین واحد تجاری خود را فروخت.

ادیداس در این مدت با افراد مشهوری همکاری کرد تا این برند به شکل امروزی خود دربیاید؛ از جمله:

  • آدیداس در سال 2005 زیرمجموعه خود یعنی Salomon را فروخت.
  • تا سال 2017 زیرمجموعه خود TaylorMade را حفظ کرد، اما آن هم فروخته شد.
  • در سال 2006 برند Reebok خریداری شد و در سال 2021 فروخته شد.
  • در سال 2011 برند Five Ten خریداری شد که علاوه بر حمایت از بازیکنان بسیاری از ورزش‌ها و چندین لیگ ورزشی، همکاری‌های قابل‌توجه این برند باعث شهرت بیشتر آدیداس شد.
  • در سال 2001 همکاری با طراح مد معروف یعنی یوجی یاماموتو و در سال 2004 همکاری با طراح لباس استلا مک کارتنی به شهرت بیشتر آدیداس کمک کرد.
  • در سال 2013 همکاری با رپر و طراح مد Kanye West و در سال 2022 همکاری با طراح مد Gucci از دیگر فعالیت مهم این برند به شمار می‌رود.

دهه‌های 2010 و 2020: جنجال آدیداس

در طول دهه‌های 2010 و 2020، آدیداس به دلیل اعمال قیمت‌های ناعادلانه، راه‌اندازی فروشگاه‌های خاص و عدم رسیدگی به نژادپرستی و تبعیض در محیط کار مورد انتقاد قرار گرفت. آدیداس همچنین از سال 2013 با خواننده رپ کانیه وست کار کرد و سرانجام در سال 2022 پس از اظهارنظرهای توهین‌آمیز و یهودی‌ستیزانه از او جدا شد.

در این بخش از تاریخچه برند adidas، نیویورک تایمز متوجه شد که کانیه وست در حین کار با آدیداس چنین نظراتی را بیان کرده است. یک شکایت دسته‌جمعی در آوریل 2023 تنظیم شد که در آن سهامداران اعلام کردند که مدیران آدیداس باید خطر این مشارکت سمی را افشا می‌کردند. در تلاش برای به دست آوردن توجه افکار عمومی، بخشی از درآمد موجودی کفش‌های باقی‌مانده کانیه وست با نام Yeezys به سازمان‌های خیره اهدا شد.

سرگذشت adidas

شاید برای تان مفید باشد: از کجا بفهمیم کفش آدیداس اصل است؟

سخن پایانی

آدیداس طوفان‌های زیادی را در تاریخ 75 ساله خود پشت سر گذاشته است: جنگ جهانی دوم، شکاف خانوادگی که شرکت را به دو نیم کرد و سقوط در سهم بازار در اواخر قرن بیستم. با وجود چالش‌های فراوانی که در تاریخچه برند آدیداس بوده، هر بار این برند به جایگاه خود بازگشته است. تعهد این برند به نوآوری و تولید محصولات باکیفیت در زمینه‌های مختلف باعث شده تا جایگاه خود را به‌ عنوان یک بازیگر کلیدی در صنعت کفش و پوشاک ورزشی بسیار مستحکم از گذشته کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد