فرق بوت و نیم بوت، چکمه و پوتین در چیست؟

فرق بوت و نیم بوت، چکمه و پوتین در چیست؟

فرق بوت با پوتین چیست؟ سؤالی که بسیاری از افراد در هنگام خرید بوت و پوتین با آن مواجه می‌شوند. با فرارسیدن فصول سرد پاییز و زمستان، استایل‌های جدید هم از راه می‌رسند. اما هیچ یک از استایل‌های زمستانه بدون یک بوت، نیم بوت، چکمه و یا بوت تکمیل نیستند. از این رو این مطلب فروشگاه شیکومد را به بررسی فرق بین بوت و پوتین، چکمه و نیم بوت اختصاص داده‌ایم.

در ابتدا بهتر است به صورت جدا هر کدام از این نوع کفش ها را تعریف کنیم و بعد از آن به بررسی تفاوت ها می پردازیم.

کفش بوت چیست؟

بوت، کفشی است که ارتفاع ساق آن معمولا تا زیر زانو می‌رسد. کفی بوت‌ها صاف و آج‌دار هستند و کفی برخی از بوت‌ها با قطر کم یا زیاد ساخته می‌شود. جنس رویه ی بوت‌ها به‌صورت مخمل، چرم و خزدار ساخته می‌شود.

نیم بوت چیست؟

ارتفاع ساق نیم‌بوت‌ها تا مچ پا می‌رسد. برخی از نیم‌بوت‌ها از جنس پارچه ی محکم مانند جین یا مخمل ساخته می‌شوند. برخلاف پوتین، کفی نیم‌بوت‌ها صاف هستند.

چکمه چیست؟

چکمه، کفش‌هایی هستند که ارتفاع ساق آن تا بالای زانو یا حتی بالاتر از آن است. زیره ی چکمه‌ها معمولا با پاشنه یا بدون پاشنه تولید می‌شوند. رویه ی چکمه‌ها از جنس چرم ساخته می‌شود که این جسم نسبتا نرم و لطیف است.

کفش پوتین چیست؟

ارتفاع ساق کفش‌های پوتین نسبت به بوت کوتاه‌تر است و ارتفاع ساق برخی از پوتین‌ها مانند پوتین‌های سربازان و... تا بالای زانو می‌رسند. جنس رویه ی پوتین‌ها از چرم محکم، سفت و ضخیم ساخته می‌شود.

جنس زیره ی پوتین معمولا ضخیم و سفت است و آچ پوتین‌ها بزرگتر هستند و به‌صورت یک سره و ناهموار در کف کفش قرار می‌گیرد. ناهموار بودن کف پوتین‌ها مانع سُر خوردن می‌شود.

۵ فرق بوت و نیم بوت، چکمه و پوتین

به طور کلی تفاوت بوت و پوتین با چکمه و نیم بوت موارد زیادی را در برنمی‌گیرد و در چند مورد خلاصه می‌شود.

در ادامه تفاوت بوت و نیم بوت، چکمه و پوتین را در موارد زیر بررسی می کنیم:

  • تفاوت در ارتفاع ساق
  • تفاوت در جنس
  • تفاوت در نوع و ساختار زیره
  • تفاوت قیمت
  • تفاوت در کاربرد

هر آنچه که باید در خصوص این تفاوت‌ها بدانید، به این شرح است:

1.تفاوت در ارتفاع ساق

زمانی که بخواهید یک بوت زنانه انتخاب کنید، با مدل‌های متنوعی از لحاظ ارتفاع ساق مواجه خواهید شد. ساق بعضی به قدری کوتاه است که برای بهار و حتی تابستان هم استفاده می‌شوند. در مقابل ساق بعضی نمونه‌ها به قدری بلند است که تا ران می‌رسد و در بعضی از استایل‌های خاص نیاز به شلوار و لگ را هم از بین می‌برد! در نتیجه این ویژگی مهمترین فرق بوت و نیم بوت و چکمه را رقم می‌زند.

به طور کلی تفاوت در ارتفاع ساق هر یک از این چهار مدل، به این شرح است:

  • چکمه: در مجموع چکمه دارای بیشترین ارتفاع ساق است. گاهی حتی تا بالای زانو هم می‌رسد. البته در اولین مدل‌های چکمه ارتفاع در اغلب موارد تا زانو بود. در واقع این اندازه برای زمان‌هایی بود که میزان بارش برف بسیار بوده و از ساق بلند چکمه برای جلوگیری از ورود برف و آب به داخل کفش استفاده می‌شد. بعدها به دلیل خاص بودن این ارتفاع، مدل‌های جدید آن وارد عرصه صنعت مد و فشن شدند.
  • پوتین: پوتین به طور معمول ارتفاع کمی دارد. ارتفاع آن تا مچ پا و کمی بالاتر از مچ است. در نتیجه در اکثر مدل‌های پوتین ارتفاع حتی به ساق پا هم نمی‌رسد و این مسئله مهمترین مورد از فرق بین بوت و پوتین است.
  • بوت: بوت دارای ارتفاعی میان پوتین و چکمه است و فرق بوت و پوتین را رقم می‌زند. در این مدل‌ها ارتفاع ساق بوت به ساق پا هم می‌رسد. در نتیجه انتخاب مطلوبی برای گرم نگه داشتن پا و ساق پا در روزهای برفی و سرد زمستانی است.
  • نیم بوت: نیم بوت در میان انواع مدل‌های بوت، چکمه و پوتین زنانه دارای کمترین میزان ساق است. تفاوت بوت و نیم بوت در ساق کوتاه نیم بوت است که اغلب تنها تا مچ پا می‌رسد. این مدل‌ها برای استفاده در باران بهاری و پاییزی مناسب هستند. یا حتی برای گرم نگه داشتن انگشتان پا در روزهای سرد می‌توانید آن را انتخاب کنید. این موضوع فرق بوت و نیم بوت است.

2. تفاوت در جنس

تفاوت اصلی دیگر در جنس بوت، نیم بوت، پوتین و چکمه است. جنس نیم بوت و بوت مشابه است و در این زمینه فرق بوت و نیم بوت دیده نمی‌شود. تولیدکنندگان کفش زنانه در این مدل‌ها از انواع اجناس استفاده می‌کنند. چرم طبیعی، چرم مصنوعی، جیر، مخمل و مدل‌های خزدار آن را در اغلب مغازه‌ها دیده‌ایم.

در مقابل جنس پوتین و چکمه کمی متفاوت است. این مسئله از موارد مهم تفاوت بوت و پوتین به حساب می‌آید. پوتین دارای جنس سخت و محکمی است و محکم‌ترین جنس را دارد. برای مثال می‌توانید طراحی زمخت پوتین‌های سربازی را در نظر بگیرید. در مقابل، چکمه دارای جنس به نسبت لطیف‌تر و نرم‌تری است. البته با این وجود چکمه همچنان توانایی قابل‌توجهی در برابر نفوذ آب و برق دارد.

3.تفاوت در نوع و ساختار زیره

در میان بوت، نیم بوت، چکمه و پوتین از لحاظ ساختار و جنس زیره کفش تفاوت‌های مهمی وجود دارد. به طور کلی ساختار زیره نیم بوت و بوت در مقایسه با ساختار زیره چکمه و پوتین شباهت بیشتری به یکدیگر دارد.

در این راستا نکات زیر تفاوت‌های مهم را شامل می‌شود:

  • زیره پوتین و چکمه: ضخامت و استحکام بیشتری دارد. این زیره در مدل‌های باکیفیت و به ویژه در پوتین‌ها قطر زیادی دارد و از سطح ناهمواری برخوردار است. این استقامت و طراحی زیره برای کوه‌نوردی هم مناسب است و از سر خوردن جلوگیری می‌کند. در نتیجه پوتین برای جلوگیری از سر خوردن بر روی یخ و برف هم تاثیر دارد. البته اگرچه چکمه دارای کفی و زیره سختی است، اما در بعضی موارد حتی در مدل‌های پاشنه‌دار هم طراحی می‌شود.
  • زیره بوت و نیم بوت: در اکثر مدل‌های بوت و نیم بوت از زیره معمولی با ضخامت و قطر کم استفاده می‌شود. البته پوشیدن بوت و نیم بوت وابسته به آب‌وهوای برفی یا بارانی نیست و در بسیاری از مواقع برای تکمیل استایل استفاده می‌شوند. به همین دلیل گاهی دارای کفی و زیره صافی هستند.

4.تفاوت قیمت

هر چهار مدل با انواعی از کیفیت و جنس تولید می‌شوند و در این زمینه هم فرق بوت و نیم بوت وجود ندارد. در نتیجه هر مدل را می‌توانید با قیمت‌های مختلفی پیدا کنید. برای مثال گاهی ممکن است یک پوتین به دلیل طراحی مخصوص برای کوه‌نوردی و صخره‌نوردی دارای قیمت بیشتری باشد. یا در مقابل یک بوت یا نیم بوت مجلسی و ظریف دارای قیمت گرانی باشد. البته به یاد داشته باشید که مدل‌های باکیفیت بوت، نیم بوت، پوتین و چکمه دارای قیمت معقولانه‌ای هستند.

5.تفاوت در کاربرد

  • پوتین: پوتین‌ها به دلیل ساختار محکم و زیره خود برای استفاده برای جلوگیری از سر خوردن در کوه، برف، یخ و صخره کاربرد دارند.
  • نیم بوت: نیم بوت در فصول مختلف سال و به‌ویژه در هوای بارانی پاییز و بهار استفاده می‌شود.
  • بوت: بوت برای هوای برفی و زمستانی عالی است و این مسئله فرق بوت و چکمه را رقم می‌زند.
  • چکمه: چکمه هم برای استایل‌های خاص زمستانی و مجلسی کاربرد دارد.

جمع‌بندی

در نهایت توجه داشته باشید که بسیاری از سازندگان به این مسائل توجهی ندارند. ممکن است در میان انواع محصولات بازار نوعی نیم بوت با طراحی زمخت و زیره محکم و نوعی چکمه با طراحی مشابه بوت پیدا کنید. به این ترتیب تفاوت‌هایی که ذکر کردیم، کلی هستند و استثنا هم وجود دارد. در نتیجه مهمترین مسئله‌ای که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار دهید، کیفیت است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد