از کجا بفهمیم کفش اندازه مان است؟

از کجا بفهمیم کفش اندازه مان است؟

‌ممکن است شما تصور کنید بعد از استفاده از کفش، اندازه ی آن بزرگتر می‌شود. این تصور شما کاملا غلط است و اندازه ی کفش تغییری نمی‌کند. پس از کجا بفهمیم کفش اندازه مان است؟

  1. سایز پای خود را به‌دست‌آورید.
  2. کفشی را انتخاب کنید که پای شما در آن لیز نخورد.
  3. نوک انگشتان شما باید فضایی برای تکان‌خوردن داشته باشند.
  4. کفش باید با عرض پاهای شما مماس باشد و بیش‌ازحد به پاشنه و عرض فشار وارد نکند.

برای یافتن بهترین زمان برای پیداکردن سایز پا، تشخیص بهترین اندازه و... در این مطلب همراه شیکومد باشید تا بتوانید یک کفش اندازه تهیه کنید.

بهترین زمان برای اندازه‌گیری سایز پا

حدود 72 درصد از بزرگسالان از کفش‌هایی که هم‌اندازه ی پاهایشان نیست، استفاده می‌کنند. یکی از دلایل این اشتباه می‌تواند به خرید کفش مثلا کفش کتونی در زمان نامناسب مانند قبل از ظهر اشاره کرد؛ زیرا پاها در اواخر روز، مانند بعد از ظهر تا شب، متورم‌تر هستند؛ پس:

بهترین زمان برای اندازه‌گیری سایز پا و خرید کفش، عصرها است.

تفاوت بین سایز کفش زنانه و مردانه

کفش‌ها هم مانند لباس‌ها برای زنان و مردان اندازه ی مختلفی دارد و ممکن است شما از طرفداران پروپاقرص کتونی‌های مردانه باشید؛ پس اگر به‌عنوان یک خانم دنبال کفش مردانه هستید، باید بدانید که آناتومی پای مردان با زنان متفاوت است.

انگشت شست و دیگر قسمت پاهای مردان، بلندتر و پهن‌تر است. اما پاهای زنان قوس‌های بیشتری دارند. محل قرارگرفتن تاندون پای زنان بالاتر از مردان است و خمیدگی قسمت داخلی پای زنان نسبت به پاهای آقایان بیشتر است.

تفاوت بین سایز کفش‌های مردانه و زنانه حدود 1.5 سانتی‌متر است. اگر شما از کفش زنانه ی سایز 7 استفاده می‌کنید، در هنگام خرید کفش مردانه برای خودتان، باید سایز 5.5 انتخاب کنید تا هم‌اندازه باشد. اما از کجا بدانیم سایز پای ما چقدر است؟

روش های اندازه‌گیری سایز پا در خانه

اندازه‌گیری سایز پا در خانه در به 2 روش انجام می‌شود:

  • روش اول: اندازه‌گیری از طریق خط‌کش
  • روش دیگر: اندازه‌گیری از طریق کاغذ

هر دو روش به‌شما کمک می‌کند تا بتوانید اندازه ی دقیق پای خود را راحت‌تر پیدا کنید.

شما باید عصرها طول و عرض پای خود را اندازه بگیرید؛ چون ممکن است بعد از خرید متوجه شوید طول پای شما اندازه است، اما عرض کفش برای پای شما تنگ است.

بعد از یافتن اندازه ی طول و عرض پای راست، باید آن‌را یادداشت کنید و پای چپ خود را هم اندازه بگیرید. در بیشتر افراد، پای راست نسبت به چپ بزرگ تر است. بااین‌وجود شما بهتر است هر دو پا را اندازه بگیرید.

اندازه‌گیری سایز پا از طریق خط کش

اندازه‌گیری سایز پا از طریق خط کش

برای استفاده از این روش، کافی است تنها از یک خط‌کش یا متر نواری استفاده کنید.

در ادامه روش اندازه‌یگری طول و عرض پا به‌کمک خط‌کش آموزش می‌دهیم:

اندازه‌گیری طول پا با خط کش

برای اندازه‌گیری طول پای راست و چپ، شما باید خط‌کش یا متر را روی یک سطح صاف قرار دهید و از دیوار برای اندازه‌گیری کمک بگیرید. دیوار باید پشت سر شما باشد؛ پس عدد صفر خط‌کش باید سمت دیوار باشد.

پاشنه ی پای خود را روی عدد صفر قرار دهید. شما نباید پای خود را به‌دیوار فشار دهید. ازطرفی‌دیگر پای شما نباید با دیوار فاصله باشد. توصیه می‌شود مماس با دیوار باشد. این‌کار باعث می‌شود اندازه ی پای شما دقیق‌تر به‌دست بیاید.

حالا وقت آن رسیده است که فاصله ی بین پاشنه تا نوک انگشت خود ثبت کنید. اگر انگشت دوم پای شما نسبت به شست بزرگ‌تر است، باید انگشت دوم را برای تشخیص سایز پا انتخاب کنید.

اندازه‌گیری سایز پا

اندازه‌گیری عرض پا با خط کش

بعد از اندازه‌گیری طول پای چپ و راست، حالا وقت آن‌رسیده است که اندازه ی عرض پای چپ و راست را پیدا کنید. در این مرحله پهلوی چپ و راست شما باید کنار دیوار قرار بگیرد و خط‌کش هم باید به‌صورت افقی روی سطح صاف قرار دهید.

برای گرفتن اندازه ی عرض پای راست، عدد صفر خط‌کش یا متر و پهلوی شما باید سمت دیوار باشد. حالا باید عریض‌ترین قسمت پا را روی قسمت صفر خط‌کش قرار دهید تا بتوانید عرض پای راست را به‌دست آورید. عدد به‌دست‌آمده را یادداشت کنید و پهلوی چپ خود را به‌سمت دیوار قرار دهید تا بتوانید عرض پای چپ خود را هم به‌دست‌آورید.

اندازه‌گیری سایز پا از طریق کاغذ

اندازه‌گیری سایز پا از طریق کاغذ

برای تخمین اندازه ی پا از طریق کاغذ، شما به یک کاغذ A4 یا کاغذ بزرگتر، خودکار، متر یا خط‌کش نیاز دارید. کاغذ را روی سطح صاف قرار نگه‌دارید و سپس یکی از پای‌های خود را روی کاغذ قرار دهید و با خودکار دور-تا-دور پای خود را خط‌کشی کنید.

در مرحله ی بعد به‌کمک خط‌کش یا متر، طول پای خود را به‌دست آورید. ابتدای خط‌کش را به‌صورت عمودی روی قسمت پاشنه ی پای کشیده‌شده در کاغذ قرار دهید تا بتوانید طول پای خود را به‌دست‌آورید. عدد بلندترین پای خود را یادداشت کنید و حالا پای چپ خود را هم از این راه اندازه بگیرید و عدد آن‌را یادداشت کنید.

برای اندازه‌گیری عرض پا، خط‌کش یا متر را به‌صورت افقی قرار دهید و سپس عریض‌ترین قسمت پا را روی عدد صفر قرار دهید و عدد قرار گرفته روی سمت متقابل پای خود را به‌دست‌آورید.

پاهای شما متقارن نیستند؛ به‌همین دلیل باید اندازه ی هر دو پا را به‌دست‌بیاورید و بزرگترین عدد را ملاک قرار دهید. برای اینکه پای شما در کفش احساس راحتی داشته باشد، باید حدود 1 تا 1.5 سانتی‌متر به طول پای خود اضافه کنید تا انگشتان پا در کفش احساس راحتی داشته باشند؛ اما سوال مهم این است که سایز کفش باید بزرگتر از اعداد به‌دست‌آمده باشد یا کوچکتر؟

کفش با سایز بزرگتر بهتر است یا کوچکتر؟

اگر به‌دنبال خرید کفش مجلسی پاشنه‌دار هستید، کفش باید هم‌اندازه ی پای شما باشد. در کفش‌های مجلسی نوک انگشتان باید با نوک کفش مماس باشد و نباید فاصله‌ای وجود داشته باشد یا اینکه بیش از حد تنگ باشد.

در کفش‌های کتانی، اگر کفش بیش‌ازحد بزرگ باشد، پای شما در آن لیز می‌خورد و اگر بیش‌ازحد کوچکتر باشد، انگشتان پای شما آسیب می‌بیند. انگشتان پا باید در کفش فضایی برای تکان‌خوردن داشته باشند. اگر نوک انگشتان با نوک کفش برخورد می‌کند، باید کفش با سایز بزرگتر تهیه کنید؛ اما چگونه هم‌اندازه‌بودن کفش با پا را تشخیص دهیم؟

راه‌های تشخیص کفش هم‌اندازه پایمان

کفش‌های ساخته‌شده توسط برندهای اروپایی تک جنسیتی هستند و تفاوتی بین کفش‌های زنانه و مردانه وجود ندارد؛ اما شرکت‌های آمریکایی هم برای خانم‌ها و هم آقایان کفش با سایز مختلف تولید می‌کنند. پس در هنگام خرید، شرکت سازنده ی کفش را بررسی کنید.

نوک پاها باید در کفش آزاد باشند. پاشنه ی پا هم نباید با بدنه ی کفش اصطکاک داشته باشد یا اینکه پای شما در آن لیز بخورد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما کفش با سایز بزرگتر سفارش دهید. برای حل شل‌بودن کفش در پا، می‌توانید یک کفش با سایز کوچکتر سفارش دهید. به پاشنه ی پا در کفش نباید بیش‌ازحد فشار وارد شود. پاشنه باید با دیواره ی کفش مماس باشد.

اگر پاهای شما قوس زیادی دارند، کفش باید بتواند از این قوس پشتیبانی کند. انگشتان پا باید فضایی برای تکان خوردن داشته باشند. اما نباید اندازه ی فضا زیاد باشد. عرض پاهای شما باید با بدنه ی کفش مماس باشند و نباید فشاری به پای شما وارد شود.

شاید برای تان مفید باشد:

جمع بندی

در این مقاله به پاسخی جامع برای سوال از کجا بفهمیم کفش اندازه‌مان است؟ پرداختیم؛ در پاسخ به این سوال که بیشتر خریداران به‌دنبال آن هستند گفتیم که برای به‌دست‌آوردن اندازه ی دقیق‌تر، شما باید بعد از ساعت 4 عصر طول و عرض پای خود را به‌کمک متر اندازه بگیرید. بعد از آن، به طول پای بزرگتر خود 1 تا 1.5 سانتی‌متر اضافه کنید.

در هنگام خرید، انگشتان پای شما نباید با نوک کفش برخورد داشته باشد. شما باید فضایی برای تکان دادن انگشتان پا در کفش داشته باشید. اما این فضا نباید بیش‌ازحد زیاد باشد تا باعث لغزیدن پا در کفش شود.

وقتی طول و عرض کفش خود را به‌دست‌آورده‌اید، باز هم باید بعد از ساعت 4 عصر کفش خود را تست کنید. شما باید بدانید که صبح‌ها پای شما متورم نیست؛ به‌همین دلیل ممکن است صبح تصور کنید کفش در پای شما در حال لیز خوردن است.

اگر بار اول کفش در پای شما تنگ است، باید آن‌را به فروشنده تحویل دهید. کفش‌ها هیچوقت هم‌اندازه ی پای شما نمی‌شوند. در آخر باید گفت که پوشیدن کفش هم‌اندازه، باعث می‌شود تا پای و ستون فقرات شما  آسیبی نبیند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد