علت زدن پشت پا در کفش

علت زدن پشت پا در کفش

زدن پشت پا کفش که گاهی باعث ایجاد زخم یا تاول نیز در این ناحیه می‌شود، یک مشکل رایج به‌ویژه بعد از خرید کفش جدید است. این مشکل معمولاً به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌شود و گاهی حتی باعث خواهد شد نتوانید کفش خود را برای مدت طولانی بپوشید. در ادامه این مطلب از شیکومدعلت زدن پشت پا در کفش و روش‌هایی برای جلوگیری از بروز این مشکل را بررسی کرده‌ایم.

مهم‌ترین علل زدن پشت پا در کفش

یکی از معضلات و نگرانی‌های بزرگ در هنگام خرید کفش و کتونی و سایر کفش ها، این است که اگر کفش پشت پا را بزند چه کنیم؟ پیش از هر اقدامی باید دلیل این امر را بدانید که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

دلایل زدن پشت پا در کفش:

  1. انتخاب سایز نامناسب کفش
  2. خرید کفش با جنس نامرغوب
  3. نبود ضربه‌گیر یا پد پشت پا در کفش
  4. نپوشیدن جوراب یا پوشیدن جوراب نامناسب
  5. نو بودن کفش
  6. رطوبت و تعریق بیش‌ از حد پا در کفش
  7. راه رفتن نادرست یا تغییر در الگوی راه رفتن

در ادامه به توضیح هر مورد خواهیم پرداخت.

علت زدن پشت پا در کفش

1. انتخاب سایز نامناسب کفش

یکی از شایع‌ترین و اصلی‌ترین علت زدن پشت پا در کفش، انتخاب اشتباه کفش از نظر سایز نامناسب و اندازه کفش است. فرقی ندارد کفش گشاد باشد یا خیلی تنگ، در هر دو صورت باعث بروز این مشکل خواهد شد.

  • اگر کفش خیلی تنگ باشد، می‌تواند به پشت پا فشار زیادی وارد کند و همین امر اصطکاک بیشتر و ایجاد زخم و تاول را در پی دارد.
  • از طرف دیگر، اگر کفش خیلی گشاد باشد، پا در داخل آن به‌ راحتی به جلو و عقب حرکت می‌کند و این حرکت مداوم نیز باعث ایجاد اصطکاک با بخش پشتی کفش شده و زخم در پشت پا را به همراه دارد.

2. خرید کفش با جنس نامرغوب

یکی دیگر از علل زدن پشت پا کفش، انتخاب و خرید کتونی یا کفش از جنس نامرغوب است. در واقع کفش‌هایی که از مواد سخت و نامناسب ساخته شده‌اند، می‌توانند به پشت پا آسیب برسانند. برای مثال برخی از کفش‌ها دارای پشتی سفت هستند که به مرور زمان به پوست پا آسیب می‌زند. استفاده از کفش‌هایی با پشت نرم‌تر و منعطف‌تر می‌تواند از بروز این مشکل و حاد شدن آن جلوگیری کند.

3. نبود ضربه‌گیر یا پد پشت پا در کفش

دیگر علت زدن پشت پا در کفش، نبود ضربه‌گیر یا پد پشت پا در کفش است. کفش‌هایی که در قسمت پشت خود پد یا ضربه‌گیر ندارند که معمولاً کمی برجسته‌تر از ساختار کلی کفش است، احتمال دارد باعث زدن پشت پا شوند. وجود چنین پدهایی می‌توانند فشار وارد بر پشت پا را کاهش دهند و از ایجاد زخم جلوگیری کنند. کفش‌های بدون پد یا ضربه‌گیر معمولاً باعث اصطکاک پوست با مواد سخت بخش داخلی کفش شده و تاول و زخم را در پی دارند.

اگر کفش پشت پا را بزند چه کنیم

4. نپوشیدن جوراب یا پوشیدن جوراب نامناسب

پوشیدن جوراب‌های نازک یا دارای مچی بسیار کوتاه یا عدم استفاده از جوراب می‌تواند باعث افزایش اصطکاک بین پشت پا و کفش شود. استفاده از جوراب‌های ضخیم‌تر یا جوراب‌هایی که به ‌خوبی پشت پا را پوشش دهند، از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کنند.

5. نو بودن کفش

اصلی‌ترین علت زدن پشت پا در کفش، نو بودن آن است. کفش‌های نو معمولاً نیاز به زمان دارند تا به شکل پای شما درآیند و فرم آن را بگیرند. در این مدت، ممکن است پشت پا به دلیل تماس مداوم با قسمت‌های سخت و فرم نگرفته کفش یا کتونی جدید دچار زخم یا تاول شود. این مشکل معمولاً با پوشیدن مکرر کفش و نرم شدن مواد خودبه‌خود حل می‌شود.

6. رطوبت و تعریق بیش‌ از حد پا در کفش

تعریق پا و رطوبت به‌خصوص اگر جورابی به پا نکنید یا برای ساعات طولانی پا در کفش باشد نیز می‌تواند اصطکاک بین پا و کفش را افزایش دهد. همین امر به ‌ویژه در ناحیه پشت پا منجر به زخم یا تاول خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، به‌خصوص اگر تعریق پاهای شما از حد معمول بالاتر است می‌توانید از جوراب‌های ضدتعریق یا پودرهای مخصوص پا استفاده کنید تا رطوبت موجود در کفش و تعریق را کاهش دهید.

7. راه رفتن نادرست یا تغییر در الگوی راه رفتن

دیگر علت زدن پشت پا در کفش، تغییر در الگوی راه رفتن یا راه رفتن به شکل نادرست به دلیل آسیب یا مشکلات جسمانی است. همین نکته می‌تواند باعث زدن پشت پا کفش شود. در واقع اگر فرم راه رفتن شما به شکلی است که بخش پشت با کفش در تماس مدام باشد و باعث ایجاد زخم و تاول ‌شود، باید با مشورت متخصصان این زمینه برای اصلاح آن اقدام کنید.

چه کنیم کفش پشت پا را نزند

چه کنیم کفش پشت پا را نزند؟

برخی از کفش‌ها، به‌ویژه کفش‌های نو ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند زخم پشت پا شوند. برای حل مشکل کفش‌های نو باید مدتی با این مشکل سر کنید تا گذشت زمان و فرم گرفتن کفش به شکل پا باعث نرم شدن پشت کفش شود. در غیر این صورت نکات زیر به شما در حل این مشکل کمک خواهد کرد.

نکاتی در مورد جلوگیری از زدن پشت پا در کفش:

  • کیفیت پایین کفش و ساخته شدن از مواد ارزان و غیراستاندارد مهم‌ترین علت زدن پشت پا در کفش است. برای همین باید فروشگاهی معتبر را برای خرید کفش‌هایی با کیفیت بالا و استاندارد انتخاب کنید.
  • حتماً در هنگام خرید کفش یا کتونی از سایز درست آن و تناسب با فرم پاهایتان اطمینان حاصل کنید. ابداً فکر نکنید که خرید کفش گشادتر دیگر چنین مشکلی را در پی ندارد.
  • کفش‌هایی با پشت نرم‌تر و طراحی مناسب انتخاب کنید و به سراغ کفش‌هایی بروید که پد ضربه‌گیر دارند.
  • جوراب مناسب را انتخاب کنید تا بخش پشت پای شما را بپوشاند و خیلی نازک نباشد. همچنین در صورت تعریق بیش ‌از حد پاهایتان به سراغ جوراب‌های نانو و ضدتعریق بروید.
  • برای نرم شدن پشت کفش قبل از پوشیدن طولانی‌مدت کفش‌های نو خود، آن‌ها را چندین بار در خانه بپوشید و کمی با آن‌ها راه بروید. این کار در اصطلاح باعث جا باز کردن کفش و فرم گرفتن آن می‌شود تا دیگر پشت پایتان را نزند.

شاید برای تان مفید باشد:

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید علت زدن پشت پا در کفش فقط تنگ یا گشاد بودن آن نیست. موارد دیگری چون بی‌کیفیت بودن جنس کفش، استفاده از جوراب نامناسب یا نپوشیدن جوراب، عرق کردن زیاد پا و مرطوب شدن محیط کفش، نو بودن کفش و... نیز در بروز چنین مشکلی دخیل هستند. با رعایت تمام نکاتی که برای جلوگیری از این مشکل گفته شد می‌توانید از زدن پشت پا در کفش جلوگیری کرده و راحتی بیشتری را تجربه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد