چگونه بوی بد کتونی را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد کتونی را از بین ببریم؟

تا حالا شده است در هنگام انتخاب کتونی برای شرکت در دورهمی آخر هفته، ناگهان توجه شما به بوی بد کفش جلب شده باشد؟ منطقی نیست که به خاطر این موضوع شما اقدام به خرید کتونی کنید، پس چگونه بوی بد کتونی را از بین ببریم؟ تعویض کفی کتونی، استفاده از جوش شیرین، سرکه یا انواع اسانس‌های طبیعی و... راه‌های حذف بوی کتونی هستند. پس همراه شیکومد باشید تا پس از رفع مشکل توضیح دهیم که چیکار کنیم کتونی بو نگیره؟

راه‌های حذف بوی بد کتونی

وقتی در فضای گرم هستید و چند ماه از یک کتونی ساخته شده با پلاستیک باکیفیت پایین و چند جفت جوراب بی‌کیفیت استفاده می‌کنید، احتمال بو گرفتن کفش‌های شما بیشتر می‌شود.

10 تا از راه‌های اثبات شده برای از بین بردن بوی بد کتونی عبارتند از:

  1. شستن کتونی قابل شستشو با ماشین لباسشویی
  2. تعویض کفی کفش
  3. استفاده از جوش شیرین
  4. قراردادن سرکه در کفش
  5. استفاده از اسانس‌های طبیعی مانند درخت چای و...
  6. قراردادن یک تکه صابون خشک درون کفش
  7. گذاشتن کفش در هوای آزاد و زیر آفتاب
  8. افزودن پوست لیمو درون کفش
  9. استفاده از چای کیسه‌ای
  10. مالیدن الکل به کفی و داخل کفش

ما در ادامه هر 10 راه حذف بوی کتونی را آموزش می‌دهیم و شما می‌توانید از یکی از راه‌ها را برای حذف بوی کفش استفاده کنید. دقت کنید که شما نباید راه‌ها را ترکیبی انجام دهید. یعنی نباید در آن واحد از سرکه، جوش‌شیرین و الکل برای حذف بوی کفش استفاده کنید.

چگونه بوی بد کتونی رو از بین ببریم

شستن کتونی قابل شستشو با ماشین لباسشویی

برخی از کفش‌های کتونی در برابر آب مقاوم هستند؛ این مدل کفش‌ها را می‌توانید درون ماشین لباسشویی قرار دهید و با مقداری مواد شوینده، بوی آن را از بین ببرید.

وقتی کفش را درون ماشین لباسشویی قرار می‌دهید دمای آب را داغ انتخاب نکنید و بعد از اتمام کار، به کمک روزنامه یا پنبه کفش را خشک کنید. بعد از خیس‌شدن روزنامه‌ها، آن‌ها را از کفش خارج کنید و روزنامه یا پنبه ی جدید قرار دهید تا کتونی شما کاملا خشک شود.

تعویض کفی کفش

در بیشتر مواقع کفی کفش یکی از دلایل بودار شدن کتونی است. اگر چندین سال است که زیره ی کفش خود را تعویض نکرده‌اید، وقت آن رسیده است که یک کفی باکیفیت و نو برای کفش خود تهیه کنید. شاید با این‌کار بوی کفش شما کاملا ازبین برود.

اما سوال مهم این است که کدام مدل کفی تهیه کنیم؟ شما باید زیره‌ای تهیه کنید که وزن سبکی داشته و چگالی آن بالا باشد. یادتان باشد که قدرت جذب کفی باید بالا داشته باشد تا پاهای شما در آن راحت باشد.

شما بهتر است دنبال کفی‌هایی باشید که با پارچه ی فیبر طبیعی ساخته شده‌اند؛ زیرا دوام آن نسبت به بقیه زیره‌ها بیشتر است. پس کفی‌هایی که با فوم لاتکس ساخته می‌شوند، می‌توانند یکی از گزینه‌های مناسب برای کفش و بدن شما باشند.

چیکار کنیم کتونی بو نگیره

استفاده از جوش شیرین

از جوش‌شیرین برای حذف بوی کفش کتونی به دو روش می توانیم استفاده کنیم:

  • راه اول نسبتا ساده است و فقط کافی است جوش‌شیرین را روی کفش بپاشید و کفش را حداقل 24 ساعت در فضای آزاد قرار دهید.
  • راه دوم، مخلوط کردن یک‌چهارم (۱/۴) فنجان جوش شیرین، ۱/۴ فنجان مخمر و ۱/۴ فنجان آرد ذرت است. این محلول را در یک جفت جوراب نخی بریزید و سپس آن را روی کفش‌های ورزشی بمالید و یک شب کفش کتونی خود را در فضای آزاد قرار دهید. برای خوش‌بو‌کردن کفش، می‌توانید چند قطره اسانس به محلول اضافه کنید.

قراردادن سرکه در کفش

برای حذف بوی بد کتونی، می‌توانیدسرکه سفید و آب را به‌صورت کاملا برابر مخلوط کنید و بعد در یک بطری قرار دهید. این محلول باید به‌صورت اسپری به کفش پاشیده شود. سپس اجازه دهید تا کفش خشک شوند.

استفاده عصاره‌های مختلف

از اسانس یا عصاره‌های مختلفی مانند گل میخک، چوب سدر، برگ چای، عصاره ی اوکالیپتوس، اسپری دئودورانت و... برای حذف باکتری و بوی بد کفش استفاده می‌شود. این عطاره‌ها را می‌توانید از عطاری تهیه کنید.

شما می‌توانید هفته‌ای دو بار 3 تا 5 قطره از یکی از این اسانس‌ها را به کفی کفش خود بمالید. این اسانس‌ها می‌توانید با جوش شیرین یا سرکه مخلوط کنید.

رفع بوی بد کتونی

قراردادن یک تکه صابون خشک درون کفش

استفاده از صابون‌های جامد خشک کمک می‌کند تا علاوه‌بر خوش‌بوشدن کفش، باکتری‌ها هم از بین بروند. مالیدن صابون به کفی کفش یا گذاشتن صابون در داخل کفش، دو راه خوشبو کردن کفش است.

اما چرا صابون باید خشک باشد؟ رطوبت باعث رشد باکتری‌ها می‌شود. به‌همین‌دلیل در زمان قراردادن صابون، باید از خشک بودن آن مطمئن شوید.

از بین بردن بوی بد کتونی

گذاشتن کفش در هوای آزاد و زیر آفتاب

یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای خشک‌کردن رطوبت کفش و جوراب، نور خوشید است. با گذاشتن کفش در زیر نور آفتاب، شما می‌توانید بوی کتونی خود را از بین ببرید. توصیه می‌شود کفش کتونی را در فصل خیلی گرم مانند فصل تابستان زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا طول عمر کتونی کم نشود.

افزودن پوست لیمو درون کفش

پوست لیمو یا لیموترش یک سلاح قوی برای ازبین‌بردن بوی نامطبوع کفش‌ها است و از طرفی دیگر، کفش کتونی شما را خوشبو می‌کند.

استفاده از چای کیسه‌ای

برای خوشبوکردن کفش به‌کمک چای کیسه‌ای، اول چای را چند دقیقه در آب بجوشانید و سپس چای کیسه‌ای را در یک ظرف فشار دهید تا رطوبت و آب آن از کیسه خارج شود. بعد از خنک شدن چای‌کیسه‌ای، آن‌را درون کفش قرار دهید و 24 ساعت بعد آن را از کتونی خارج کنید.

مالیدن الکل به کفی و داخل کفش

الکل را مستقمیا در کفش بپاشید و در فضای آزاد قرار دهید. توصیه می‌شود کفش در معرض نور خورشید نباشد. الکل باعث می‌شود بوی کفش و باکتری درون کتونی از بین برود.

دلایل بد بو شدن کتونی

حال که توضیح دادیم مشکل شما چگونه رفع می شود، بهتر است توضیح دهیم که چرا کتونی بوی بدی به خود می گیرد؟

عرق‌ریزترین قسمت بدن با حدود 250 هزار غدد، پاها هستند. تعرق پا به‌تنهایی باعث بودار شدن کفش نمی‌شود؛ بلکه دلایلی چون جنس بی‌کیفیت کفش، نپوشیدن جوراب یا پوشیدن جوراب بی‌کیفیت و...، باعث ایجاد رطوبت، باکتری و قارچ در کفش می‌شوند. رشد این باکتری و قارچ‌ها در کفش‌های بسته و بدون تهویه مانند کتونی‌ها، باعث ایجاد اسیدهای آلی، متانتیول، اسید ایزووالریک و اسید پروپانوئیک و در نتیجه بودار شدن کفش می‌شوند. بااین‌وجود، چیکار کنیم کتونی بو نگیره؟

چیکار کنیم کتونی بو نگیره؟

راه‌های متعددی باعث جلوگیری از بودار شدن کفش کتونی می‌شود؛ مانند:

  • شستشوی پا
  • استفاده از جوراب‌های باکیفیت مانند جوراب نانو
  • شستشوی جوراب بعد از هربار استفاده
  • قراردادن کفش در هوای آزاد
  • و...

یکی از وظایف جوراب، جذب عرق پاها است. این‌کار باعث می‌شود تا رطوبت پاهای شما به کفش نفوذ نکند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود بعد از هربار استفاده از جوراب، آن‌را بشویید.

اگر در روز بارانی کفش شما خیس شد، با قراردادن چند روزنامه درون کفش، می‌توانید رطوبت و بوی آن‌را از بین ببرید. درصورت خشک نشدن رطوبت، هرچندساعت یک‌بار روزنامه را عوض کنید.

خشک‌کردن پا با حوله، تعویض جوراب و کفش بعد از ورزش باعث می‌شود تا کفش‌های کتونی شما همیشه بی بو بمانند.

اما اگر کتونی ما به‌دلیل انجام ندادن این‌راه‌ها بو داشت چه کنیم؟

شاید برای تان مفید باشد: چگونه کتانی سفید را تمیز کنیم؟

جمع بندی

قراردادن کفش در هوای آزاد، شستشوی پاها و جوراب بعد از پیاده‌روی، تهیه ی جوراب نانو و کفش کتونی ساخته شده از جنس‌های باکیفیت مانند چرم درجه یک، جیر یا مش و... راه‌هایی است که می‌توان جلوی بودار شدن کتونی را گرفت.

برای رسیدن به پاسخ چگونه بوی کتونی را از بین ببریم، در این مطلب ما 12 راه مانند تغویض کفی کفش، استفاده از جوش شیرین و... آموزش داده‌ایم. با انجام‌دادن هرکدام از این راه‌ها، می‌توان بوی کفش را از بین برد. اگر شما چندین بار تلاش کرده‌اید تا بوی کفش‌های خود را از بین ببرید ولی اتفاق نیفتاده، دلیل آن به جنس کفش برمی‌گردد؛ پس بهترین راه برای شما، خرید کتونی است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد