تمیز کردن صندل

تمیز کردن صندل

صندل ها، چه در خانه باشند چه در محل کار، به مرور زمان کثیف می‌شوند و گرد و غبار، لکه و آلودگی را به خود جذب می‌کنند. تمیز کردن هر دو هفته یک‌بار صندل برای حفظ سلامتی و پاکیزگی صندل ضروری است. اما آیا می‌دانستید که تمیز کردن اشتباه صندل ها می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند و حتی عمرشان را کوتاه کند؟ پاک‌کردن صندل از لکه یا خرید صندل؟ اگر انتخاب شما گزینه ی اول است، تا انتهای این مطلب همراه شیکومد باشید.

روش های تمیز کردن صندل

اگر روی صندل گرد و خاک، رد پای شما و... قرار گرفته، می‌توانید به‌کمک جوش شیرین، سرکه ی سفید، آب یا دیگر مواد شوینده‌های ملایم تمیز کنید.

روش تمیز کردن صندل‌ها با هم متفاوت است و برای جلوگیری از واردشدن آسیب به صندل خود، باید از راه‌هایی که در ادامه معرفی می کنیم استفاده کنید.

در این راهنمای جامع، شما را با نکات لازم برای تمیز کردن انواع صندل‌ها، آشنا خواهیم کرد. همچنین، به شما خواهیم گفت که چگونه از اشتباهات رایج در تمیز کردن صندل‌ها که می‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند، خودداری کنید.

در رابط با روش های تمیز کردن صندل، ما به تفکیک مراحل زیر را توضیح خواهیم داد:

  • وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن صندل
  • شناخت جنس صندل
  • پاکسازی گرد و خاک‌ها
  • آماده کردن صندل برای شستشو
  • ایجاد محلول تمیزکننده ملایم
  • پاکسازی صندل با محلول
  • مالش‌دادن صندل با یک برس نرم
  • روش پاک کردن لکه‌های سخت صندل
  • استفاده از آب ولرم برای نظافت صندل
  • روش‌های خشک کردن آب اضافی از صندل

قبل از هر چیزی باید بدانید برای تمیز کردن صندل، به چه وسایلی نیاز داریم؟

تمیز کردن صندل

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن صندل

از وسایل مورد نیاز برای پاک کردن صندل می‌توان به انواع مواد شوینده ملایم، جوش شیرین، سرکه و... اشاره کرد. برخی از صندل‌ها مانند جیر و چرم را نمی‌توان با آب شست؛ جنس چرم در برابر پاک‌کننده‌های قوی مانند آمونیاک یا سفید کننده آسیب می‌بیند. به‌همین‌دلیل برس نرم، مسواک نرم، چند پارچه تمیز و اسفنج برای خشک‌کردن صندل هم استفاده می‌شود.

وسایل موردنیاز برای تمیز کردن صندل عبارتند از:

  • مواد شوینده ملایم یا صابون ظرفشویی
  • جوش شیرین
  • سرکه سفید
  • برس نرم
  • مسواک نرم
  • یک سطل
  • چند پارچه ی تمیز
  • اسفنج (اختیاری)

شناخت جنس صندل

شما باید بدانید که اولین مرحله، شناخت جنس صندل است؛ زیرا مدل تمیز کردن صندل طبیعی مانند جیر و چرمی با صندل‌های مصنوعی لاستیکی متفاوت است.

پاکسازی گرد و خاک‌ها

بعد از شناخت جنس صندل به‌کمک برچسب روی صندل، شما باید گرد و خاک‌ها را با آب، برس یا مسواک پاک کنید. اگر جنس صندل شما جیر است، نباید از آب استفاده کنید؛ چون بعد از آن، صندل لکه‌دار می‌شود و رنگ آن تغییر می‌کند و پاک‌کردن لکه صندل جیر سخت است. به‌همین دلیل گردوخاک‌ها یا گِل‌های سست را باید با برس به‌آرامی از قسمت درزها و کف صندل و دیگر بخش‌های صندل پاک کنید.

روش های تمیز کردن صندل

آماده کردن صندل برای شستشو

اگر در صندل شما از قطعات جداشدنی مانند بند، نماد تزئیناتی و... باشد، ابتدا آن را جدا کنید . اگر کفی صندل از رویه جدا می‌شود، آن‌را هم جدا کنید. این بخش‌ها باید به‌صورت جداگانه تمیز شوند.

ایجاد محلول تمیزکننده ملایم

برای تمیز کردن صندل های مصنوعی مانند لاستیک، پلی‌اورتان و مش، سطل خود را پر از آب گرم کنید و چند قطره صابون ظرفشویی ملایم یا مواد شوینده ملایم به آب اضافه کنید.

برای پاکسازی صندل ساخته‌شده با مواد طبیعی مانند چرم، باید در سطل 50% آب و 50% سرکه سفید مخلوط شود.

صندل‌های با جنس جیر را باید به‌کمک برس مخصوص، پارچه و سرکه تمیز کنید. ابتدا یک پارچه ی تمیز را به مقداری سرکه اغشته کنید و سپس به آرامی صندل جیر خود را تمیز کنید.

پاکسازی صندل با محلول

اسفنج یا پارچه ی خود را به درون سطل ببرید و بعد از خارج کردن از آب، مایع اضافی را با منقبض‌کردن از آن خارج کنید. حال محلول را به‌آرامی روی کف صندل به‌صورت دایره‌ای بمالید. محلول باید روی تمام صندل به اندازه ی کافی مالیده شود و نباید صندل خود را بیش‌ازحد به سرکه یا مواد شوینده آغشته کنید. اگر باز هم به سرکه یا صابون ظرفشویی نیاز دارید، این روند را مجدد تکرار کنید.

مالش‌دادن صندل با یک برس نرم

به‌کمک یک مسواک نرم، کف صندل و سایر نواحی را اغشته به محلول ساخته شده با آب کنید. حرکت مالشی شما باید دایره‌ای شکل و آرام باشد تا به جنس آن آسیبی وارد نشود. اگر لکه همچنان روی صندل باقی مانده است، باز هم باید با یک برس نرم صندل را آغشته به خمیر یا محلول کنید.

روش پاک کردن لکه‌های سخت صندل

اگر جنس صندل شما جیر نیست، می‌توانید با استفاده از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب، یک خمیر ایجاد کنید تا لکه‌های سخت از صندل پاک شوند. این خمیر به صندل‌های جیر آسیب می‌رساند. از این خمیر در صندل‌های لاستیکی بیشتر استفاده می‌شود.

بعد از ایجاد خمیر، به‌کمک یک برس، خمیر را روی لکه‌ها بمالید و چند دقیقه صبر کنید. بعد از آن، صندل لاستیکی را به آرامی بشویید. اگر صندل شما از جنس چرم است، نباید با آب بشویید؛ بلکه باید با یک پارچه ی خشک، خمیر را از روی آن پاک کنید تا لکه ی سخت پاک شود.

چگونگی تمیز کردن صندل

استفاده از آب ولرم برای نظافت صندل

برای تمیز کردن صندل با جنس لاستیک، می‌توانید صندل را درون یک سطل پر از آب ولرم قرار دهید یا اینکه زیر شیر آب نگه‌دارید تا خاک و باکتری‌‌ها از بین بروند.

برای رفع کثیفی صندل های با جنس جیر و یا چرم، نباید صندل را در سطل آب فرو کنید. برای تمیزکردن صندل‌های چرمی، باید یک پارچه ی تمیز را به آب ولرم آغشته کنید و بعد پارچه را فشار دهید تا آب‌های اضافی خارج شود. در مرحله ی بعد پارچه را به آرامی روی صندل بمالید تا تمیز شود.

برای نظافت صندل جیر، فقط کافی است یک پارچه ی تمیز کاملا خشک را را روی آن بکشید یا اینکه از برس جیر استفاده کنید و صندل خود را پاکسازی کنید.

روش‌های خشک کردن آب اضافی از صندل

انقباض یا پیچاندن، به صندل آسیب می‌رساند و به جای آن باید از یک پارچه ی خشک برای خارج کردن آب استفاده کنید یا اینکه صندل را حدود 24 ساعت در فضای باز به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا جریان هوا باعث خشک‌شدن صندل شود.

شاید برای تان مفید باشد:

جمع بندی

گفتیم که اولین مرحله برای تمیز کردن صندل، شناخت جنس آن است؛ زیرا ممکن است شما صندل جیر یا چرم را در آب فرو کنید. و جنس جیر یا چرم به آب حساس هستند و نباید از مایعات برای پاکسازی این جنس‌ها استفاده کنید. اگر ردی از گردوخاک روی صندل‌های چرمی یا جیر است، اول آن را با یک پارچه ی خشک یا برس نرم و خشک پاک کنید و بعد از مواد شوینده برای پاک‌کردن صندل استفاده کنید.

استفاده از مواد شوینده ملایم مانند صابون ظرفشویی، جوش شیرین یا سرکه سفید کمک می‌کند صندل شما تمیز شود. اما نباید مواد شوینده را مستقیم به صندل جیر یا چرم بمالید. بلکه باید از یک پارچه، برس یا مسواک نرم استفاده کنید و محلول‌ ساخته شده حاوی 50% آب و 50% سرکه ی سفید را را به آرامی به صندل بمالید.

اگر صندل شما لاستیکی است، می‌توانید آن را در یک سطل پر از آب ولرم قرار دهید تا پاک شود. بعد از پاکسازی، صندل لاستیکی را نباید منقبض یا بپیچانید. این‌کار به بافت صندل لاستیکی آسیب وارد می‌کند.

در آخر توصیه ی ما این است که صندل خود را هر دو هفته تا یک‌ماه یک‌بار تمیز کنید تا طول عمر آن کم نشود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد